onsdag 22 april 2009

Karlstads finaste problem?

Det finns ett boulderställe i Karlstad kallat Hästspåret. Jag har i min enfald trott att detta varit samma som nedre delen av Färjestad boulders, för där finns ett hästspår. Det riktiga hästspåret ligger istället en bit därifrån i skogen nära stadsdelen Rud.

Snart får jag ställa Karlstad KK mot väggen, så att de på riktigt förklarar var alla utvecklade klippor finns.

Jag vet inte om jag inventerat hela hästspåret, men det jag sett är inte lika stort och utspritt som Färjestad. Det torde däremot tillhöra samma "bergskedja" som jag tror sträcker sig från rudsberget intill E18 upp och genom Rud, förbi Jägartorpet, Färjestad och Djupdalen. Alla ställen har berg och klippor med mer eller mindre utvecklade bouldermöjligheter. Vem vet vad som lurar i skogen ännu längre bort?
En plattvägg, 3-4m hög med tvärlister är den dominerade synen vid Hästspåret. Här hittade jag en stålborste och kritmärken, så aktivitet finns eller har funnits. I övrigt finns flera utspridda enskilda block. De flesta för små och obetydliga, en del betydligt bättre.

Ganska snart föll mina ögon på en underbar linje som jag genast gjorde till mitt senaste projekt. I särklass den finaste linje jag hängt på i Karlstad. Äh, det är den finaste i värmlandsskogarna ta mig faen.
Någon har klättrat på den här stenen förut, då jag inte behövde borsta ihjäl mig. Undrar dock om någon gjort min variant och vad den fått för grad i så fall. På ett sätt undrar jag om någon klättrat den förut då jag vid första försöket slet av det fina stora startgreppet (se bild) samt vid andra försöket sparkade bort det fina startsteget (se bild). Kan dock vara resultat av vinter och frost och ett definitivt bevis på att ingen klättrat här i år. Problemet har lite annorlunda karaktär nu kan man säga. Att jag har bra ap-index tror jag underlättar med den nya varianten. Tror ändå inte denna olycka påverkat graden mer än marginellt.






9 kommentarer:

Climbersmedia 2008 sa...

Seså... upp med hälen och mantla...

Har eran fontanvärk redan lagt sig?

Oscar sa...

Tja nog är det gjort, förr höll vi höger hand i greppet som lossnat en bit in för att det skulle sitta kvar. Det har alltid flexat så dagen då det skulle lossna har vi nog alla väntat på. Dasslock och brottararmar från arvika var tydligen mer än vad det tålde. Nu får vi ett delvis nytt problem och säkert ny grad. Skall bli spännande att se vilka lösningar som dyker upp. Har för mig att den var 6c tidigare, men eftersom greppet var hyfsat blir det säkert svårare nu om du inte kommer på ngn inovativ beta.

Oscar

Sören sa...

@dan:
värken finns allt där, djupt inne i axlarna primärt. när den lagt sig ska jag häla och mantla likt skogens konung.

@oscar:
när ska vi ses så att du får visa mig runt i skogen?
Jag gissade på övre 6,lägre 7, så graden är nog inte helt off.
Var toppar ni ur? Vid lodrätta tunna sprickan till vänster via jobbiga crimpen eller mantlar ni tidigare (på hörnet)?

Oscar sa...

Kanske i helgen eller fredag eftermiddag om vi inte hellre åker till Filipstad? Har för mig att vi toppade ut snett upp åt vänster men måste nog känna efter för att få en klar bild. Mailade lite gammalt skräp till dig om hästspåret kanske kan hjälpa dig att leta rätt på problem och grader fram till dess att farbror tass ´hittar ut.

Oscar

Oscar sa...

PS: Har för mig att uttoppningen liknade den jag fick till på graviton. DVS en inte allt för lätt brottningsmatch helt utan estetiska kvaliteter.

Sören sa...

@Oscar:
Blev inget www.fjallfest.se för mig den här helgen så jag är på vad gäller Hemtjärn. Hör av dig om tid bara.

Jag har inte fått någon mail.
Skickade du till soren punkt danielsson snabel-a gmail punkt com?

Tänkte ta en vilodag idag, trots det fina vädret. Då har jag lite tid att klippa ihop din vertikala "dans" på Graviton. Håll ögon och ÖRON öppna.

Anonym sa...

"Sneglade lite på FAQ FRA 7 samt gravitationsdans 7b+. Den första intresserar eftersom den är så estetiskt med sin sneda spricka. Den andra för att den verkar så brant och elak. Till våren ska jag komma dit urstark och dominera dem!"
Sören danielsson 2008.

Sören sa...

@martin: haha, så du lyckades hitta den där kommentaren. Visste att jag borde ha raderat den. Jag känner mig svag, men jag ska ska göra försök på dem. snart, snart...

ps. hur välsäkrad är faq fra?

Anonym sa...

Sören
FAQ fra är bra säkrad, som en sporttur ungefär fast med blandade friends, sen på slutet är det en run out men inget seriöst !
/ Jag är laddad att peppa dig !!!