lördag 28 februari 2009

förnedring




Jag stod till slut inte ut med väntan,
Sneakers , tunna bomullsbyxor och 50 cm snö ,
puls puls som i snö puls puls.
framme , vid projektet , snö , svårt att komma upp
den lätta vägen...
fira ner , försök till att gräva fram klippan
eller berget eller stenen
is , plastisk is på kanten .
Snö som i desperation
Snö som i besatthet
på med skorna , och efter 6 försök klarade jag kruxet ...
hängde på kanten , våra ögon möttes , isen log,
viskade ömt : FÖRNEDRANDE VA !
jag skrek tyst tillbaka , nåt om kärnvapen ,
om eld och sahara .
och nåt om att jag klarade i alla fall kruxet , jag kommer tillbaka .
Isen log, bara log och lyfte långsamt upp mina fingrar ,
ett två tre fyra fem sex sju åtta nio ... tio och bye bye .

4 kommentarer:

Peter Erhard sa...

Vad tusan, har du ingen brännare Martin? Ska bli kul att känna på den när vädret tillåter.

Peter Erhard sa...

Förresten, jag har en lapisborste som kanske är din.

Anonym sa...

Stackars dina händer!

Anonym sa...

1 mars , kvart över elva .
det snöar. typiskt ...


ps(strongman, d är ikke min tandborste , den står tryggt i badrummet)