lördag 2 maj 2009

Of all the things I've lost, I miss my mind the most

Climb-In i Utby. Den vertikala dansen var där med 2/3 av sina skribenter.

På vägen ned svängde jag och Moa förbi Vickersrud för att spana in den boulder som climbingpics.blogspot.com tidigare uppmärksammat. Eftersom det ligger i värmland så ingår det i mitt 'inventera-alla-klippor-i-värmland-projekt'.
Stället är litet och intensivt. Det mest tilltalande är riktigt brant och hårt. Bakom klippan ligger en 30 meter bred plattvägg som förmodligen håller problem i det lättare registret. En del lika höga som överhänget mot vägen. Har man ändå vägarna förbi så kan det absolut vara värt ett stopp. De som åker från Arvika mot Göteborg/Åmål passerar dessutom klippan som ligger max 20m från vägen. Hör av er för vägbeskrivning.

bilder från Vickersrud nedan.





Detta är mitt första besök i Utby.
Jag är väldigt överraskad av stället. Det var mycket bättre än vad jag trodde. Hög klass på lederna!
Vi har försökt klättra kvalité framför kvantitet. Något vi lyckats utmärkt med.
Leder som varit extra fina har varit,
Jappe, 5
Bananblocket, 6-
Spagaten, 5+
Gunnars skräck, 5

Imorgon åker vi hem, men förhoppningsvis ska vi hinna med fler klassiker innan hemfärd.


På Ängen

Petter fick 'Bantaren, 5+' att fastna i huvudet på mig kvällen innan. fetspärren slog dock ifrån i toppen. Jag kom aldrig upp i hålet på insidan topp-blocket, haha. Calle däremot lyckades pressa sig igenom. Nu blir det diet.

Calle parasiterar på Pär

Kära i Utby

Moa, Calle och Pär på stand vid bananblocksväggen.

ps. titeln på inlägget är yttrat av Ozzy Ozbourne. En legend. När jag inser hur mycket psyket spelar in i trad-klättring, så önskar jag att sinnet inte var närvarande.

4 kommentarer:

Peter Erhard sa...

Gôtt att se folk på Stor-kleva! Vi har gjort 2-3 problem hittils men jag tror vi har räknat 8-10 linjer. Kollade ni in arete/dieder-takprojektet? Det kommer bli riktigt vansinnigt! Ett annat coolt projekt är dyno rakt upp från juggen ni använder på bilden, mycket spännande.

Nästa gång ni svänger förbi Åmål ska ni få vägbeskrivning till de tre andra boulderställena som finns (Segersbyn, Forsbacka och Fjället).

MajorKaiko sa...

offtopic: Får bara tacka dig Moa, för att du visade mig hur kul det var med klättring i sundsvall i höstas. Hade inte en susning att det kunde vara så kul med kramp i benen och pump i underarmarna. Har tagit topprepskurs nu och ska förhoppningsvis börja hänga ute hela sommaren. Crimp on!

Sören sa...

@climbingpics: stor-kleva är namnet alltså. Det finns nog en hel del att göra. En del hårdare än annat. Vi var inte där så länge, men jag måste erkänna att jag blundade för arete/dieder-takprojektet. Kanske avskräckte det :) Dynon låter intressant och spännande.

Försökte gissa oss till utifrån blogginlägg och kommentarer var de andra ställena låg, men det var omöjligt utan beskrivning. Maila gärna vägbeskrivningar till soren punkt danielsson snabel-a gmail punkt com

Petter sa...

Vi kallar det "natural selection" De feta sprickornas egen darwinism...
Du får ge dig på dom större kaminerna istället, som "mamma" i bohuslän.

Eller Offwidths!

Kul att du provade iallafall...