söndag 28 juni 2009

Falketind








Högtryck över jotunheimen, men tidigt på säsongen , hur göra ?
Ai o e well , värt att åka upp o kika !
Lyckades få med mig mor på en liten helgtripp till Tyinholmen för att se om det gick att köra ett försök på Falketind via falkungen . På fredagkvällen gick vi in från Tyinholmen upp till Koldedalsvatn och lagade oss lite italienskt kvällskrubb för att stilla hungern , solen brände i nacken och känslan av att vi hade flytt värmen i arvika infann sig inte , ty jag har aldrig varit med om något liknande i norska fjällen , sådan hetta ! Ja , avsked av mor , som traskade ner till hotellet och jag fortsatte uppåt, la mig en bit upp från sjön (1350m) och stirrade rakt in i berget , många frågor snurrade , skulle leden vara ett vattenfall av all smältande snö , skulle cruxen vara svåra ??
Vaknade till ännu en strålande blå himmel och släckte törsten med lite kaffe, förberedde mig för en lång dag och så iväg kl 06.36...
...här är resultatet:

0736 insteget
0747 startade klättra (på fantastiskt torr klippa som var perfekt för speedklättring)
0814 toppen av falkungen
0840 framme vid falketind efter traversen ( bitvis luftig , två minirapeller)
0904 Toppen av falketind (fin utsikt)
1015 nere på glaciären efter att ha sprungit ner till lägsta punkten på nordväggen
och klarat mig ner på två firningar (hade endast ett 45m rep )
1106 Tillbaka i BC precis i tid till elvakaffet, puh , skönt !

Jaha all förväntan spänning oro och allt så var det över på 4 och en halv timme , eih
ei jag måste nog höja ribban lite tror jag ...
Gick vidare ner till Tyinholmen och kom fram kl 14 , väntade in mor från hennes tur och när klockan äntligen slog sex väntade öring och öl i resaurangen , oj vad det smakade gott.
Söndagen bjöd på mer stekande sol och en stilla promenad bort till Eidbugarden,
sedan varm bilresa hem ...
...samtidigt började jag smida nya planer ....

/Martin

1 kommentar:

sören sa...

såg fint ut, men vilket högtryck! phjuu.