tisdag 20 juli 2010

Mental klätterträff

Fallträning på bilden. Jag lovar, det har aldrig varit så många tjejer där samtidigt någonsin förr!

Hur dum får man vara egentligen, lägga en klätterträff i Arvika samtidigt som Arvikafestivalen?
Det förstår väl vem som helst att det kommer regna då!

Jag kunde inte riktigt smälta det när 15 klätterbrudar från hela Sverige plötsligt trängdes i mitt lilla kök för att fixa käk. Facebook har sina ljusa stunder, som när de uppfann rubrikerna "grupp" och "evenemang". Jag kände hur leendet smög sig mot öronen och jag kunde inte släppa tanken -Ni kan få bo här allihopa så kan vi bara klättra och klättra jämt!

Denna gången handlade det om det mentala. Irrationella rädslor och hur vi hanterar dem. Risker och hur vi undviker dem. Visioner och hur vi når dem med välformulerade mål och uppföljning. Intresset var stort och diskussionerna många.

Vi började dagen med ett besök i Byn. Blött. Blött. Blött. Istället åkte vi till Falleberget. Ja just det ja, det var ju festival. Vi körde visslandes förbi bilförbuds-skylten, förbi alla husvagnar och dräggigt folk som satt på asfalten och ölade, och in till lilla berget. Där möttes vi av bajs och toapapper. Ja just det ja, vår klippa agerar ju toalett såhär års. Jaja, tre leder var någorlunda torra och någorlunda långt bort från bajset. En tidningsreporter från VF var med, vad han skrev kan ni läsa här: http://www.vf.se/nyheter/arvika/tjejer-nar-hogre-i-natverk

Sen åkte vi till Gylterud för mera klättring och grottkrypning. Ni som inte varit inne i grottan, ta med pannlampan nästa gång! 50m kan man åla/krypa rakt in under berget, en mental upplevelse som heter duga!

Lördagen bjöd på regn, vi körde järnet inne på Ställis med fallträning, teknikträning och diskussioner om rädslor, visioner och meningen med livet / klättringen.

Söndagen for vi ut till Sveafallen i solskenet där vi började beta av våra 3-månades-mål. Fin klippa!

Och ja, kort sagt, en toppenhelg! Trots kasst väder var det idel glada miner, bad, grillning, peppning och jag tror alla åkte hem taggade för stordåd.

Min vision:
Klättra storväggar fritt, tex Grönland och Patagonien.

2års-mål:
Mot Sola / Haegar, Nissedal (ta mig upp)
Presten, Lofoten (ta mig upp)
Kraft, Byn (redpoint)
Hassan chop, Skälefjäll (redpoint)
Trygg på att leda 5+ onsight
Auktoriserad klätterinstruktör med allt vad det innebär

3månaders-mål:
Leda 3 st 6or fritt (redpoint, trad)
Leda 3 st leder med enbart kilar
Träna kamraträddning en helg

Nästa mentala klätterträff blir i Oktober, troligtvis vid Tunaberg / Bistaberget. Kom dit du också! (även killar välkomna)

1 kommentar:

Anonym sa...

Det bästa med mental klättring är att man inte behöver resa fysiskt !

/ m