onsdag 28 januari 2009

skardstind




































Ja jo , alltså jag åkte upp och klättrade skardstind i jotunheimens hjerta ,


Sov på glaciären med fin vy runtom , och nästa dag var det dags , alpinstarten gick som vanligt åt helvete men iväg vid nio var vi ...

Hade siktat in oss på sydöst-hörnet men väl där såg det brant och icke vintervänligt ut , så vi gick runt och körde upp en colouir på sydväst sidan , en dryg repa med hackande plus snö .

Fin dag , fin topp , fin utsikt .

gick ner längs västryggen , en firning och sedan ner genom en colouir till glaciären .

Norge är imponerande , och Skardstinds nordvägg är en av de mest imponerande väggar jag har sett i jotunheimen , vem tar första vinterbestigning av den ?

Väl vid tältet en underbar natt och morgonen därpå på med de tre skidorna och susa ner till bilen .



/ Martin







5 kommentarer:

E9 Climbing sa...

Nordvaggen har flera vinterbestigningar.

Anonym sa...

gott , det var tomt i förare mmm så det var inspirerande att höra ,
Du kanske ...?
Har du fått tag i folk till eiger än , lycka till ! / Martin

E9 Climbing sa...

ska tll chamonix i kvall och klattra med min mentor Valeri Babanov sadly bara 2 dagar. E du sugen pa Eiger sa maila mig

E9 Climbing sa...

Jag har varit dar pa vintern och forsokt pa bade nordvaggen och traversen

Anonym sa...

Då sätter jag hundra spänn på Stein p Asheim ...
Fast då borde d ju stå i föraren.
Min beundran för 70-80 talets klättrare växer för varje gång man e i norge , vilka hjältar .
Eiger , en gång räcker tror jag ! /
Kör hårt med babanov david !!