söndag 18 januari 2009

Isyxan slog sönder framtanden

För andra helgen i rad så har det hackats is. Intensivt med tanke på att det här är min 5e(?) gång totalt.
Åkte med ett bra gäng från Karlstad klätterklubb (Mattias H, Laura T, Martin E, Stephan S) och målet var fallen på Finnskogen mellan Arvika och Årjäng. En dryg mil från Ränkesnipan eller Sulvik mot Årjäng.
Vid tillfälle ska jag skriva en rad om de isfall jag besöker på Sverigeföraren. Kanske ska ha detta som ett delmål i mitt "inventera-alla-berg-i-värmland-projekt". Vi får se. Helt klart är det så att det döljer sig mer is än vad man kan tro i skogarna.

Vädret för dagen var mulet med endast några enstaka minusgrader.
Isen var kompakt och fin och vi var där relativt tidigt. Med sådana förhållande fick vi en del klättrat. Jag fick en chans att utvärdera lånade skor, stegjärn samt 3 olika sorters yxor. Får se om jag köper mig egna grejer någon gång.

Dagens höjdpunkter var:
1. När jag lyckades klättra min första led. Tjoho. Fick låna skruvar och lyckades hacka mig upp. Jag kan inga isgrader, men det var... ganska lätt.

- När Stephan skulle mixklättra uppför en tunn passage, yxan lossnar och träffar honom över läppen så att en bit av framtanden slogs bort. Samtidigt som han spottade ut biten så konstaterade han "jaha, snart fläskläpp och trasig tand, men hur var det nu jag skulle lösa den här sekvensen" Hårdrock värre.



Man ser fallet från parkeringen så accessen kan man inte klaga på. Vertikal till lättare sva'n och möjlighet till intressanta mix-turer. Kanske komplettera med bultar i de små tak som finns?
vänster. Martin E trixar på mix-led
höger: Mattias H visar hur det ska gå till.

Spana in vänster framtand. Den galna blicken kan inte förklaras.


Oskulden tas. Roligt värre. Gav så mycket mersmak att jag numera letar utrustning på webbutiker. Någon som vill bli av med ett par Petzl Quark Ergo. Hör av er i så fall :)

3 kommentarer:

E9 Climbing sa...

Det ser ut som om ni har skoj men en sak undrar jag och det är det där förplacerade is-skruvar är det det verkligen en bra ide på vatten is? Jag skulle spontant säga att det är farligt men jag kanske tänker fel?

Anonym sa...

Nu var ju inte jag med , men jag tror att dom har suttit i sen vintern 2003 !

/M

Sören sa...

hehe, ja sen 2003 :)

så här gick det till. en kille ledde upp, vid rensningen fick inte andramannen ur skruvarna då de satt fast. skruvades hårt och frös sedan fast är min gissning. de fick sitta i under en kort stund. Sedan gjordes bedömningen att de ändå skulle hålla då kvaliten på isen var bra och de verkade sitta. Jag har också för mig att den som ledde på de förplacerade skruvar hade extra skruvar med att sätta vid behov. Konsekvensen av ett fall hade kanske genererat intressanta diskussioner hos SKF efter inlämnad incidentrapport.

och ja. det var kul. Hade inte vädret varit så nyckfullt så hade jag investerat i full utrustning och börjat hugga is på allvar.