måndag 8 september 2008

sunhunters goes west








Lördag lunch:Vi såg ut genom rutan på de groteskt stora regndropparna och kände att nej , vi tar inte den här skiten längre , det får vara nog nu , sagt och gjort sökte vi av yr.no efter sol och dra mig baklänges , i jotunheimen skulle det bli sol på söndagen ,det skulle gå att klämma in ett sista försök på glittertinds nordvägg för den här säsongen . Bränna bil och sova tält . Morgon , i mitt alpinist-cv står det överst att jag är grymt bra och välmeriterad på att försova mig ... men vid sex lyckades jag i alla fall pallra mig iväg , tre och en halv timme senare står jag där och tittar på något alldeles fantastiskt , Glittertinds nordvägg .


Täckt i vinterns första vinterkappa, gnistrande vit ,ler hon och säger lugnt ; Back off , kid!


Jag tänker lite lojt att man kanske kan klättra mixat upp , drar på mig mina bregottisolen-mjuka sommarstegjärn på mina snowjogging-go-mjuka approach dojjor och ger mig hän , men som väntat är det ingen bra kombination med ny fjäderlätt lätt snö ,igenblåsta sprickor och is som får platttvn att verka tjock . Kör tio meter innan jag gör sorti !


Går 200 m österut och klättrar över ett otroligt spektakulärt bergshrund och river av upp mot toppen via en lätt mix sten snö/ränna , kravlar mig igenom topp-cornisen och voila lika vackert som alltid ...le top ! Går via toppen och ner och innan steindalen börjar möter jag ...Moa och climbingdoggen gucci . Så social som man är vänder jag och slår följe till toppen igen .


Vädret är strålande och vi får en fantastisk dag där uppe på norges tak .


Väl nere är det bara en sak som återstår , bränna bil sova äta jobba räkningar huslån måsten regn på bilrutan regn på cragsen regn överallt osv osv osv


/ Väl mött / Martin / Moa




(Ps) tre exempel på moas guldfiskminne:


1.glömmer plånbok


2.glömmer mobil


3.glömmer karta och kompass ,


en eloge för den bedriften ! / och hon överlevde dessutom...(ds)


Inga kommentarer: