onsdag 24 september 2008

projektdag1

Lyckades ragga med mig Stefan till Hemtjärn igår.

Under detta mitt andra besök (första som klättrare) drar jag än en gång paralleller till Byn.
Helt ologiskt då ställena är så olika. Å andra sidan väldigt logiskt då de på vissa sätt starkt påminner om varandra.
likheter: höjden, klippkvalitet och graderna.
olikheter: struktur, ledantal och karaktären.
Hemtjärn är mestadels sport på platt till överhängande vägg.
Byn är något större och har tradleder.

Uppvärmningsleden Icaros (6c+) ser inte så svår ut och de välkritade, stora greppen borde borga för en lätt uppstigning. Lita dock på graden. Halvvägs börjar överhänget göra sig påmind och pumpen kommer krypande för att (på mig) slutligen rusa i underarmarna. Får jag göra den ett 50-tal gånger så kanske den fungerar som uppvärmning istället för slutkörning :)

Gick därefter på projektet.
Mellan "Unleashed 7c/7c+" och "Kokosnöten 7b+" hittar man denna nybultade linje. På topprep provade jag och Stefan olika varianter på rörelserna.
Mycket fin led som helt fastnat i huvudet på mig. Även om jag inte får förstabestigning, så ska jag jobba på att sätta denna. Uppskattad grad 7b-7c.
Små flytt med händerna mellan sideclings, crimpers och halkig slopad hylla tar dig halvvägs. Efter det några flytt till gaston med efterföljande dyno. Först här börjar man få vittring på toppankaret dit man tar sig via några mer eller mindre desperata crimpar. Du är inte hemma förrän du klippt ankaret. Under hela resan är det ett ständigt ommöblerande av fötter för att få styrka och hålla balans. Varierande och roligt.
Leden är klart över min förmåga, men inte alls omöjlig. Det finns inga direkta krux, så det gäller bara att skaffa styrka och ork att nypa ihop till slutet.

Hela veckan verkar bli fin, så jag hoppas att jag får tid och möjlighet att åka igen och öva.
Återkommer med mer info när jag varit där igen.

Första bilden tidigt på leden. Andra bilden sidecling innan den hala, slopade hyllan.

Inga kommentarer: