måndag 20 oktober 2008

En underbar hösthelg

Jag har aldrig haft så mycket att göra på jobbet. Kalendern är min enda räddning nu för tiden. Ändå tog jag ledigt halva fredagen för att få lite klippa under fingertopparna. Det bästa beslutet på länge.

FREDAG:
Blev tacksamt medlurad till Åmotfors av Moa. Vi klättrade Wanted 6b och Wall-E 6a+ i strålande sol till ekon av missad älg. Alla leder som Martin och Moa hittills bultat håller hög klass och för varje besök jag gör har fler leder än jag hinner klättra dykt upp. Tacksamt att bara komma dit och njuta av det nya och fina. Förslag till nästa lednamn (om de fortfarande håller film-tema) är "In Bruges". Klockrent rolig film som ni bara måste se!
Sneglade lite på FAQ FRA 7 samt gravitationsdans 7b+. Den första intresserar eftersom den är så estetiskt med sin sneda spricka. Den andra för att den verkar så brant och elak. Till våren ska jag komma dit urstark och dominera dem!

Vid repet framför Moa går leden "Wall-E" 6a+.
Bultraden till höger om den är "Solkatt" 6b
Där överhänget är som brantast går "Gravitationsdans" 7b+.
Nästa bultrad bredvid den är "Ina" 6c, men tror inte den är med i bild.


LÖRDAG:
Vädret blev sämre, men Jonne var inte sämre än att han lyckades övertala mig att åka till Arvika för allehanda aktivitet innan dagen blev kväll. Det blev bergssafari utanför Koppom med korvgrillning vid oklättrade men fina gråberget (se tidigare inlägg för mer information). Från kikaren kunde jag än en gång konstatera att här finns potential till flera fina leder. Kanske skulle få markägarens välsignelse för detta berg och ha det som projekt till våren. Jonne hittade dessutom något som kan bli ett kul DWS-projekt. Lodrätt klippa X meter som övergår i ett tak på 3-4 meter ut över vattnet. Nästan så man ville sno en av båtarna på stället för att inspektera ytterligare.


SÖNDAG:
Lite messande fram och tillbaka slutade med att jag, Jonne, Pär, Henric och Moa begav oss till Töcksfors. Vi var framme vid lunchtid då solen tacksamt började tina och torka klippan. Mina delikata tangentbordsfingrar klarar inte oktobertemperaturer. De domnar bort. Ska jag behöva bli hantverkare e.dyl för att kunna klättra i november? Tips för handvärme mottages tacksamt.

I en liten klätterklubb borde man vara synkad och känna sina medmänniskor? Nej då. Vi åker allihopa med VAR SIN full(!) tradutrustning... till en sportklätterklippa!
Henric gav sig faen på att han skulle använda all vår utrustning på en 12 meter fin 4+ spricka. Observera den snygga första säkringen i andra bilden och att han har med allt... utom repet!

Jag hittade några nya bultrader sen jag var där sist. Inte för att de var nya utan för att jag missade dem förra gången. Här finns alltså ett tiotal bultade leder i det lägre registret. Utmärkt övningsklippa med andra ord. Blir ännu mer sugen på att ta reda på vilka som bultat lederna och vad de har att säga om dem. Kanske finns en förare sen förut?
Klättrade några sportleder och gjorde faktiskt vad jag tror är en nytur. Den var så lös och "knastrig" att den troligen inte är gjord sen tidigare. "Repdragens heliga moder aka grantraversen" är namnet. grad 5/5+.

På eftermiddagen insåg vi att Årjängsberget någon mil bort borde ha haft sol på sig ett tag. Vi åkte därför dit för att hinna köra någon led innan hemfärd.

Säkrade upp Moa på mixade "22:an"
20+ meter 5+ klättring av finfin kaliber. Superb klättring mitt på stora väggen. Väl värd sina 3 stjärnor på sverigeföraren.
Jag hann sedan köra finfina "pipeline" 6 (2 stjärnor). Aldrig gjort denna förut och klart finurligt slut i den vattenslipade rundade utstegskaminen. Om jag var feg och stod på pitongen? JAJAMEN. Jag har ännu ej förstått hur man ska klättra vattenslipad granit och tills dess välkomnas alla fusk :)
På bilden rensar Moa det sista i utstegskaminen.

Inga kommentarer: