torsdag 9 juni 2011

Nils-Magne, hard as a rock

Förra året var jag på jakt efter sten runt Skutberget och Bomstad strax utanför Karlstad. Detta resulterade i fyndet av nejdens brantaste tak. I år startade projekteringen.
Taket är inklämt mellan två andra klippformationer som inbjuder till eliminationer. Det häftigaste vore om man kunde arbeta sig ut genom hela taket utan dessa, men det blir riktigt hårt. Utan någon inovativ beta gissar jag på 8-registret. Mest för att det är så jäkla långt mellan de små skitgreppen/krimparna och man inte har några bra avlastningsmöjligheter med hälkrokar e.dyl.

Jag har gjort ståstarten från slutet på taket som blev "Mantla den här Johan Lovén, 6b"
Jag gjorde också en rolig variant på sittstarten inne i grottan där man använder vänsterväggen. Karlstads (Värmlands?) första problem där lösningen ligger i ett klockrent knälås? Problemet heter "Nils-Magne, hard as a rock". Svårt med grader, men kanske 7a?



6 kommentarer:

Petter sa...

Ser fint ut. Tänk vilket privilegium att få ha så mycket outvecklad klättring hemmavid

Anonym sa...

SÖREN IS BACK!, och tjuvtränat har han gjort också!

Tror jag har sniffat upp sten, med betoning på "tror". Hör av dig om du vill ta en tur!

Moa Wall Kubilius sa...

Heja Sören!

Peter Erhard sa...

Ser jämt gôrbra ut dä där.

Sören sa...

Petter: du hittar ju sten varje gång du åker till affären typ. Jag får leta jäklar.

David: Klart jag vill med. I vilken riktning har du sniffat?

Martin sa...

Snyggt problem !